Eduard Magnus

(January 7, 1799 Berlin – August 8, 1872 ibid.)

Portrait of a young Italian woman in front of a landscape with open water

Verso on the stretcher inscribed

Oil on canvas

28,2 x 24 cm / 11,1 x 9,45 in

A half portrait of a beauty in front of a landscape that does not look like Berlin at all, how can this be? Magnus was a Berliner and developed his career there, right? His works hang today on the walls of the Hermitage in St. Petersburg, the National Portrait Gallery in London and, of course, the National Gallery in Berlin. His father, who founded one of the the predecessor institutions of the Deutsche Bank, wanted his sons to be educated according to their aptitudes. While his two older brothers took over the bank, Leopold Eduard Samuel Magnus turned to painting. He traveled to France, Egypt, Spain and especially Italy, where he spent a total of eight years.

Our painting, small, but finely executed, with focus on the sitter's face, seems to have been created in the surroundings of Rome. Just as a large part of his portraits, this work also breathes a southern air and has an inherent looseness that can be explained by the painter's financial independence. Hills and bare hilltops backdrop the young lady, whose gold jewelry hints at the 1830s. An open body of water in the middle ground is lined by a small house with an adjacent bridge and fed by a stream on the right edge. The facial features are roughly reminiscent of the soprano Virginia Livia Frege (1818 - 1891), whom Magnus also portrayed.

_________________________________

Portrait einer jungen Italienerin vor Landschaft mit offenem Gewässer

Verso auf dem Keilrahmen bezeichnet

Öl auf Leinwand

28,2 x 24 cm

Ein Hüftportrait einer Schönheit vor einer Landschaft, die so garnicht Berlinerisch anmutet. Wie kann das sein? Magnus war doch Berliner und dort stark beschäftigt? Seine Werke hängen heute in der St. Petersburger Eremitage, in der National Portrait Gallery in London und natürlich in der Berliner Nationalgalerie. Seinem Vater, der eine der Vorläuferinstitute der Deutschen Bank gründete, war daran gelegen, dass seine Söhne ihren Neigungen gemäß ausgebildet wurden. Während seine beiden älteren Brüder das Bankhaus übernahmen, wandte sich Leopold Eduard Samuel Magnus der Malerei zu und bereiste Frankreich, Ägypten, Spanien und vor allem Italien wo er insgesamt acht Jahre weilte. Auch unser kleines aber hoch fein ausgeführtes Gemälde mit Fokus auf das Antlitz der Dargestellten scheint hier in der Umgebung Roms entstanden zu sein, wie überhaupt ein großer Teil seiner Portraits südländische Luft atmet und eine Lockerheit innewohnt, die mitunter durch die finanzielle Unabhängigkeit des Malers begründet werden kann. Hügel und blanke Bergkuppen hinterfangen die junge Dame, deren Goldschmuck auf die 1830er Jahre hindeutet. Ein offenes Gewässer im Mittelgrund wird von einem kleinen Haus mit nebenstehender Brücke gesäumt und von einem Bachlauf rechts am Rand gespeist. Die Gesichtszüge erinnern etwa an die Sopranistin Virginia Livia Frege (1818 – 1891), die Magnus ebenfalls portraitierte.

CHRISTIAN_EduardMagnus2klein_a.jpg
CHRISTIAN_EduardMagnus1klein.jpg
CHRISTIAN_EduardMagnus3klein.jpg