Jules Dupré

5. April 1811 Nantes - 1889 L'Isle-Adam

Cattle grazing under two free-standing trees

25,4 x 31,9 in

Oil on canvas. Relined.

Signed lower right: J Dupré. On the reverse on stretcher a exhibition label with no. 1, inscription with number 25001L, as well as owner's note, numbering 2736 and stamp.

Provenance:

Privately owned in Munich for several decades.

Dupré was trained as a porcelain painter from the age of 12 in his father's porcelain manufactory and also attended the studio of the landscape and animal painter Jean-Michel Diebolt. Around 1825, he met Narcisse Diaz in Paris, who also worked there as a porcelain painter. Dupré belonged from 1827 to the circle of artists of Alexandre-Gabriel Decamps, Eugène Delacroix and Richard Parkes Bonington in Paris. He travelled around Paris and Berry with Constant Troyon in 1833. He met his roommate Théodore Rousseau, who took him to the Forest of Fontainebleau and who was excluded from the Paris Salon, which Jules Dupré - perhaps out of solidarity - also did not attend, having exhibited successfully in 1831 and 1836. In 1850, he established his main residence in L'Isle-Adam and spent summers in Cayeux-sur-Mer, where he was visited in 1868 by Jean-Francois Millet, whose brushwork seems to reflect some of our painting.

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Vieh unter zwei frei stehenden Bäumen weidend

64,5 x 81 cm.

Öl auf Leinwand. Doubliert.

Rechts unten signiert: J Dupré. Rückwärtig auf Keilrahmen Ausstellungsetikett mit Nr. 1, Beschriftung mit Nummer 25001L, sowie Besitzervermerk und Nummerierung 2736 und Stempel.

Provenienz:

Über mehrere Jahrzehnte in Münchener Privatbesitz.

Dupré wurde ab dem 12. Lebensjahr in der Porzellanmanufaktur seines Vaters zum Porzellanmaler ausgebildet und besuchte nebenher das Atelier des Landschafts- und Tiermalers Jean-Michel Diebolt. Ungefähr 1825 lernte er in Paris Narcisse Diaz kennen, der dort ebenfalls als Porzellanmaler arbeitete. In Paris gehörte Dupré ab 1827 zu dem Künstlerkreis um Alexandre-Gabriel Decamps, Eugène Delacroix und Richard Parkes Bonington an. Er bereiste mit Constant Troyon das Pariser Umland und 1833 das Berry. Er lernte seinen Mitbewohner Théodore Rousseau kennen, der ihn auf den Wald von Fontainebleau brachte und der vom Pariser Salon ausgeschlossen war, an dem auch Jules Dupré- vielleicht aus Solidarität- nicht teilnahm, nachdem er 1831 und 1836 erfolgreich ausgestellt hatte. 1850 richtete er seinen Hauptwohnsitz in L'Isle-Adam ein und verbrachte die Sommer in Cayeux-sur-Mer, wo ihn Jean-Francois Millet 1868 besuchte, von dessen Pinselduktus unser Gemälde manches zu reflektieren scheint.

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